Monday 3 December 2012

Who Is ANONYMOUS



The ANONYMOUS adalah kumpulan hacktivist longgar berkaitan. Ia (dianggarkan mempunyai) yang berasal pada tahun 2003 di imageboard 4chan, yang mewakili konsep pengguna komuniti banyak online dan offline secara serentak yang sedia ada sebagai otak anarki, global didigitkan.Ia juga biasanya dianggap sebagai satu istilah umum untuk ahli subbudaya Internet tertentu, cara untuk merujuk kepada tindakan orang dalam persekitaran di mana identiti sebenar mereka tidak diketahui.Ia kuat menentang penapisan internet dan pengawasan, dan telah digodam pelbagai laman web kerajaan. Ia juga telah disasarkan syarikat keselamatan utama. Ahli-ahlinya boleh dibezakan di khalayak ramai dengan memakai topeng vendetta.

Dalam bentuk awal, konsep itu telah diterima pakai oleh masyarakat terpencar talian bertindak tanpa nama secara terselaras, biasanya ke arah matlamat longgar dipersetujui sendiri, dan terutamanya tertumpu kepada hiburan. Bermula dengan 2008, kolektif Anonymous menjadi semakin dikaitkan dengan hacktivism kerjasama, antarabangsa. Mereka menjalankan bantahan dan tindakan-tindakan lain sebagai membalas dendam terhadap kempen anti cetak rompak digital dengan gambar gerakan dan persatuan perdagangan industri rakaman.Tindakan yang dikreditkan ke "Tanpa Nama" telah dijalankan oleh individu yang tidak dikenali yang memohon label Tanpa nama untuk diri mereka sebagai atribusi.Sesetengah penganalisis memuji Anonymous sebagai pejuang kebebasan internet,dan digital Robin Hood,walaupun yang lain telah mengutuk mereka sebagai "anarki siber-gerila".

Walaupun tidak semestinya terikat kepada entiti talian tunggal, banyak laman web berkait rapat dengan Anonymous. Ini termasuk imageboards ketara seperti 4chan, wiki yang berkaitan, Encyclopædia Dramatica, dan beberapa forum.Selepas satu siri kontroversi, bantahan publisiti meluas, penafian perkhidmatan (DDoS) dan serangan pencacatan laman web oleh Anonymous pada tahun 2008, insiden dikaitkan kepada ahli kader telah meningkat.Sebagai balasan keupayaan, Anonymous telah dikemukakan oleh CNN untuk menjadi salah satu daripada tiga pengganti utama untuk Wikileaks.Pada tahun 2012, Amerika majalah Time bernama kawan sebagai salah satu kumpulan yang paling berpengaruh orang di dunia.

Asal sebagai konsep dan meme
Seorang ahli yang memegang pilot Anonymous pada Menduduki Wall Street, bantahan bahawa kumpulan aktif disokong, September 17, 2011

Nama Anonymus sendiri diilhamkan oleh ketanpanamaan dilihat di bawah mana pengguna menyiarkan imej dan komen di Internet. Penggunaan Anonymus panjang dalam erti identiti bersama bermula pada imageboards. Satu tag Anonymous diberikan kepada pengunjung yang meninggalkan komen tanpa mengenal pasti pemula kandungan yang disiarkan. Pengguna imageboards kadang-kadang bertindak secara berseloroh seolah-olah Anonymous adalah orang yang sebenar. Sebagai populariti imageboards meningkat, idea Anonymous sebagai kolektif individu tidak dinamakan menjadi meme internet.

Anonymous meluas mewakili konsep mana-mana dan semua orang sebagai kolektif tidak dinamakan. Sebagai nama pelbagai-guna, individu yang berkongsi moniker "Tanpa Nama" juga mengamalkan identiti yang dikongsi talian, dicirikan sebagai hedonistik dan ceplosan. Ini bertujuan sebagai penggunaan secara menyindir, sedar kesan disinhibition talian.

"We [Anonymous] just happen to be a group of people on the internet who need—just kind of an outlet to do as we wish, that we wouldn't be able to do in regular society. ...That's more or less the point of it. Do as you wish. ... There's a common phrase: 'we are doing it for the lulz.'  "
(Trent Merak. Search Engine: wajah Anonymous, February 7, 2008)

Definisi cenderung untuk menekankan hakikat bahawa konsep, dan secara lanjutan kolektif pengguna, tidak boleh dengan mudah merangkumi oleh definisi mudah. Sebaliknya, ia sering ditakrifkan oleh aforisme yang menerangkan ciri-ciri yang dianggap Satu-description diri, yang berasal dari video protes yang disasarkan di Gereja Scientology, adalah:

"   We are Anonymous. We are Legion. We do not forgive. We do not forget. Expect us.   "
                                   ( ANONYMOUS )

No comments:

Post a Comment